Ograniczenie hałasu w Pajero III 3,2 DI-D

Ograniczenie hałasu w Pajero III 3,2 DI-D

Postprzez Lider » Pn cze 29, 2015 4:02 pm

Chciałby podzielić się z Wami doświadczeniem w wytłumianiu hałasu dobiegającego spod maski silnika 3,2 DI-D.
Moje autko ma tylko jeden akumulator (po lewej stronie) i po chwili zastanawiania się jak ograniczyć hałas silnika - przyszedł mi do głowy prosty pomysł. Otóż po prawej stronie (za filtrem powietrza) znalazłem sporo wolnego miejsca na zabudowanie zasobnika - pochłaniacza energii fal dźwiękowych generowanych przez silnik. Miejsce ze wszech miar idealne, zważywszy na fakt, iż blisko do elementów układu wydechowego. Kupiłem plastikowy pojemnik z pokrywą, w prosty sposób przymocowałem go do przegrody i do wystającego wspornika na prawym nadkolu, opierając o wewnętrzne poszycie prawego błotnika. Pojemnik nawierciłem licznie z każdej strony za wyjątkiem pokrywy przed wmontowaniem i wypełniłem po brzegi miękką żółtą wełną mineralną tzw. AKU-PŁYTĄ firmy ISOVER. Wełnę ułożyłem w taki sposób aby tworzyła fałdy o nierównych przebiegach w celu uzyskania asymetrii. Taka asymetria jest bardzo wskazana ponieważ zapobiega powstawaniu "fal stojących".
Absorber pochłania znaczną część energii fal dźwiękowych o dość szerokim spektrum (od kliku Hz do blisko 4 kHz) i zamienia tę energię w ciepło. Dzieje się tak dlatego, iż pochłaniana energia akustyczna wprawia w drgania włókna wełny mineralnej, powodując tarcie, w efekcie którego wytwarzane jest ciepło. Suma strat dla pasożytniczej fali dźwiękowej o określonej częstotliwości jest wprost proporcjonalna do masy materiału chłonnego i jego objętości, a skuteczność tłumienia = modułowi impedancji akustycznej materiału. "Wynalazek" przeniesiony z konstrukcji kolumn głośnikowych sprawdził się w samochodzie. Jest ewidentnie ciszej. Jeśli tłumienie obniża poziom natężenia dźwięku już o -3dB, to słyszalnym efektem tego tłumienia jest dwukrotny spadek natężenia niepożądanych dźwięków dobiegających z komory silnikowej. Na tym zapewne nie zakończą się moje eksperymenty z akustyką Pajero, która jakoś nie poraża ciszą w kabinie. O kolejnych ciekawych "odkryciach" na pewno napiszę i podzielę się doświadczeniami z odwiedzającymi forum - właścicielami Pajero...
Administrator
Lider
Site Admin
 
Posty: 25
Dołączył(a): Wt wrz 17, 2013 6:44 pm

Re: Ograniczenie hałasu w Pajero III 3,2 DI-D

Postprzez Edgar » Wt cze 30, 2015 9:14 pm

Ciekawy - w motoryzacji chyba jeszcze nie stosowany - sposób na ograniczenie hałasu. Z pewnością jest to bardziej przyjazne od wynalazku polegającego na dławieniu efektu "traktora" w trzycylindrowej pracy silnika za pomocą tła akustycznego stworzonego dodatkowym hałasem "przeciw-częstotliwości" w głośnikach wewnątrz pojazdu.
'
Lider napisał(a):(...) akustyką Pajero, która jakoś nie poraża ciszą w kabinie.

Tu zgłaszam votum separatum 8-) - wg mnie, mruczenie rozgrzanego silnika 3.2 DID jest przyjemne i niezbyt głośne. Zresztą, osobiście lubię "czuć" uchem silnik - w jazdach terenowych jest to nie do przecenienia.
Edgar
 
Posty: 5
Dołączył(a): Pn cze 29, 2015 9:46 pm

Re: Ograniczenie hałasu w Pajero III 3,2 DI-D

Postprzez Lider » Wt cze 30, 2015 9:33 pm

Do niedawna jeździłem Galloperem 2,5TD i każda dłuższa podróż była drogą przez mękę z powodu hałasu. Hałasował nie tylko motor (choć bardzo harmonijnie pracował) ale też mechanizmy, blachy i wewnętrzne plastiki... Teraz nie powinienem narzekać, bo w Pajero jest znacznie ciszej ale nie jest to szczyt moich marzeń. Za długo jeździłem hałaśliwymi autami, a może też i mój wiek nie trawi już pomruku diesla (?) Różnica po zamontowaniu wytłumienia względem stanu pierwotnego jest ewidentna. Ogólnie to nie mogę teraz narzekać i nawet moja ślubna zauważyła różnicę... :D
Administrator
Lider
Site Admin
 
Posty: 25
Dołączył(a): Wt wrz 17, 2013 6:44 pm


Powrót do Akustyka Pajero i sprzęt audio

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron